Payment with Klarna
Fri frakt vid beställning över 500 kr!

Så här fungerar det när du handlar hos mig

om företaget

Företaget Ulrika Nilheimer DESIGN finns där jag bor, på Hölbacken 6, 139 71 i Stavsnäs på Värmdö i Stockholms skärgård.  Jag driver mitt enskilda företag på deltid, men det är viktigt för mig att det ska kännas lätt att få kontakt och att handla av mig. Mitt organisationsnummer är SE651120892501.

Vill du komma i kontakt med mig, gör du den på bästa sätt genom att mejla [email protected]. Jag återkopplar så snart jag bara kan.

På sociala medier kan du hålla dig uppdaterad om vad jag har för mig och hålla koll på vilka nya mönster och produkter jag lanserar. Jag gillar att skriva och berätta där och har valt att inte ha något särskilt nyhetsbrev. Har du någon fråga är du mer än välkommen att kontakta mig, antingen via mejl eller genom mina kanaler på Facebook och Instagram. Båda kontona heter Ulrika Nilheimer DESIGN.

OBS! allergi mot hund?

Här vill jag uppmärksamma dig på att jag jobbar i hemmet, det är här jag ritar och syr. I mitt hem finns också en hund. Mina tyger och färdigsydda produkter hålls avskilda från hunden, men lider du eller någon som ska komma i kontakt med mina produkter av hundallergi, får du själv bedöma riskerna med ditt köp utifrån graden av allergibesvär. Med det sagt har jag stor respekt för allergier och det präglar hur jag hanterar och förvarar de produkter jag säljer här. 

beställningar och priser

När du genomfört din beställning, skickas en orderbekräftelse till din e-post adress. I bekräftelsen ska du finna alla uppgifter om produkterna, pris, fakturerings- och leveransadress. Om något inte skulle stämma, skriv till mig via mejl så snart du bara kan. Frakten är fri vid beställningar över 500 kronor. Vid alla beställningar därunder, tillkommer en fraktavgift på 69 kronor. Av det enkla skälet att på så sätt, förhoppningsvis kunna undvika slentrianmässig shopping med ständiga returer som följd. Ett växande och tråkigt fenomen har jag förstått, inte minst ur miljösynpunkt. Alla priser anges i SEK och är inklusive moms 25 %. Jag förbehåller mig rätten att höja mina priser, utifrån hur mina egna kostnader utvecklas över tid. 

packmaterial

När jag packar din order, återanvänder jag ibland material som jag sparar ur beställningar jag själv fått hem. Det gäller i synnerhet bubbelplast och ibland någon kartongbit, för att skydda sådant som kan vara ömtåligt. Mina e-handelspåsar och det omslagspapper jag använder, är särskilt utvalda utifrån miljöhänsyn.

beställningsvaror 

Som du kan se under rubriken "Handväska & laptopfodral som sys efter beställning", behöver du först kontakta mig via "Kontakt" här i butiken eller skriva direkt till mig via mina sociala medier på Instagram eller Facebook. När vi är överens om alla detaljer, kan du göra din beställning från produkt-/beställningssidan och betala produkten via Klarna på det sätt du önskar. Och vill du hellre betala via mitt företagsswish, görs beställningen direkt från mig istället. När jag mottagit din betalning skickar jag ett kvitto digitalt till dig och sätter fart med att beställa tyg och sy. Det kan dröja några veckor innan du får hem din beställning, beroende på tryckeriets leveranstid av tyget och tid det tar för mig att sy. Jag har som bekant inga lager att tala om, min verksamhet bygger i hög grad på "print on demand" för att inte riskera överproduktion.

nytt gällande mina kuddfodral från och med 2024!

Från och med 2024 gäller "print on demand" både tyger och kuddar!  Färgerna och skalan motsvarar den kudde du får hem, om du och jag inte kommit överens om en annan skala. Läs mer under "Beställ kuddfodral här!". Precis som med mina tyger, handväskor och laptopfodral, beställer du det du fastnar för, i det mönster, färg och skala som du önskar och jag riskerar inte att överproducera. Jag vill inte avstå ifrån att rita nya mönster och på det här sättet kan jag rita hur många mönster jag vill, utan att riskera stora lager och onödiga kostnader. Kundfokus, ekonomi och miljö, ett nytt och modernt sätt att både konsumera och producera. Eftertanke och hållbarhet, utan att behöva avstå från sånt som gör oss glada. Färg och form! Att omge oss med en miljö vi visar omsorg utan att göra våld på vår planet och våra barns framtid, gör både oss och världen till en bättre plats! Jag får skapa och rita och du får hem det just du tycker är vackert, i hållbara tyger! 

leverans

Jag skickar din beställning av varor jag har hemma i lager så snart jag kan, inom 1-2 dagar om jag inte informerar dig om något annat. Beställningar lagda under helgen, skickas påföljande vardag. Tycker du att leveransen dröjer, skriv till mig så ser jag vad jag kan göra, genom att till exempel försöka spåra försändelsen genom PostNord. De flesta paket skickas sårbart och paketets detaljuppgifter har även du tillgång till. Observera att andra beställnings- och leveransrutiner gäller tygerna! Det kan du läsa om, både inne i butiken och nedan.

lager, tyger och väntetider

För mig är miljöaspekten viktig i mitt företagande och en förutsättning för att starta upp den här verksamheten överhuvudtaget. Och jag har valt att starta försiktigt, utan att riskera överproduktion, som vår planet sannerligen inte behöver! Därför har jag heller inga stora lager. 

När det gäller tyger tycker jag att du som är intresserad, snarast skriver några rader till mig, så skickar jag de tygsorter jag har som prover. Det kostar ingenting, det är istället mitt sätt att försöka överbrygga de hinder som e-handel utgör när man bara ser tygerna på bild. Om du tänker dig att göra en större beställning, men känner dig osäker på färger och mönstrets uttryck på det specifika tyget, skriv till mig så ordnar vi med en "fat quarter" ca 50 x 50 cm, till en kostnad av 150 kr plus porto. Då sker din betalning till mitt företags swishnummer. 

Tygerna trycks "on demand", efter beställning alltså. Beroende på efterfrågan, tänker jag mig att beställa tygerna en viss veckodag för att komprimera beställningen, sänka fraktkostnaderna och skona vår planet från onödiga frakter och utsläpp. Därefter kan det ta upp till 14 dagar innan tygerna kommit fram till mig och jag kan förpacka just din beställning för frakt till dig. Jag hoppas att du inte har mer bråttom än så. Så går det förstås alltid att skriva direkt till mig via mejl eller i direktmeddelande på Facebook eller Instagram. Kanske har jag något hemma av mönstret på tyget just du efterfrågar. 

returkostnader och frakt av ny vara till dig

Om du av någon anledning vill skicka tillbaka delar av eller hela din beställning, bekostar du frakten själv. Vill du ha en annan vara istället, står jag för kostnaden för att frakta den till dig. 

produktinformation och färgåtergivning

Jag försöker beskriva mina produkter så exakt jag kan, både i text och bild. Då exempelvis kuddfodralen är sydd av mänsklig hand, är måtten inte alltid helt exakta. Men är enligt de mått jag beskriver intill. Färgåtergivningen kan också vara ett lite knepigt kapitel och kan variera utifrån bildskärmar, fotokvalitet och upplösning. De bilder jag väljer att använda som produktbilder, anser jag motsvarar den fysiska varan. Skulle du tycka att det blev "uppåt väggarna" och inte som du förväntade dig, kan du naturligtvis returnera varan till mig. Det bästa utifrån ett miljö- och hållbarhetsperspektiv, är förstås om du först beställer ett tygprov av det tyg och i det mönster du är intresserad av. Om du känner dig osäker alltså.

betalningstjänst genom Klarna och från och med vecka 4/2024 även med Billie

Här kan du läsa mer om det:

Allmänna affärsvillkor (villkor för tjänsten) för detaljhandlare gällande tjänster från Billie x Klarna

Godkännandeprocess
Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie
Beställningen godkänns med en godkännandeförklaring som skickas i ett separat e-brev eller genom att varorna levereras inom tre till fyra dagar. Billie GmbH förvärvade fordringen för köpesumman gentemot kunden när betalningssättet "Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie" valdes och skickar godkännandeförklaringen med e-post.

Förvärv av fordringar
Företagskunder har möjlighet att betala fakturabeloppet via banköverföring först efter att varan och fakturan tagits emot ("Fakturabetalning"). För att kunna lämna detta erbjudande samarbetar vi med Klarna Bank AB ("Klarna"), som i sin tur samarbetar med leverantören av betaltjänster, Billie GmbH ("Billie"), vid betalningsmetoden "Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie". Man måste inte registrera sig hos Klarna för att kunna överföra fakturabeloppet. När betalningsmetoden valts under beställningsprocessen kontrollerar Billie adressen och gör en kreditprövning. Om resultatet av kontrollen är bra kan beställningen genomföras med det betalningssätt som valts och betalningskravet gentemot kunden lämnas först över till Klarna och sedan från Klarna till Billie. Fakturabeloppet ska överföras enligt betalningsanvisningarna inom den betalningsperiod som anges på fakturan till det konto som Billie använder för sina företagskunder.

Integritetspolicy
Om du väljer betalningssättet "Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie" kommer Klarna att kontrollera adressen och göra en kreditprövning som en del av den beställningsprocess som ska utföras av Billie. Då överförs följande uppgifter som anges i samband med beställningen och som krävs för denna adresskontroll och kreditprövning till Klarna, Billie och företagspartner som anlitats av Billie (t ex kreditvärdighetsinformation, inkassopartner etc.):

- Persondata och kontaktuppgifter: Uppgifter om kundens identitet (titel, för- och efternamn, telefonnummer, e-postadress) och det företag för vars räkning beställningen görs (företag och juridisk form, registernummer och -uppgifter, adress och kontaktuppgifter, e-postadress, telefonnummer, leverans- och faktureringsadresser, kundnummer, skattenummer, momsregistreringsnummer, information om branschen och företagets storlek);

- Transaktionsrelaterade data: Fakturabelopp och betalningsvillkor, information om produkter som beställs, t ex order-ID, antal, varukorg och faktureringsinformation, status som befintlig kund.Dessa uppgifter används endast av Klarna och Billie för att kontrollera om den betalningsmetod som kunden önskar är tillgänglig samt för att hantera betalningen om resultatet av kontrollen var bra. Som en del av den här behandlingen kommer Billie att skicka kunden information om beställningens status och faktureringsinformation till den e-postadress som angavs under beställningsprocessen.Klarnas integritetspolicy finns på följande länk: https://www.klarna.com/international/privacy-policy/. Billies integritetspolicy kan hämtas genom följande länk: https://www.billie.io/en/privacy-policy. Båda dataskyddsförklaringarna gäller utöver vår dataskyddsförklaring och våra allmänna villkor för tjänsten.

Betalningsanvisningar och betalningspåminnelser
Om du väljer betalningssättet "Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie" skickar Billie betalningsinstruktioner och betalningspåminnelser via e-post. Betalningar ska endast göras till det konto som anges här. Support
Teknisk support vid problem med att välja och genomföra betalningar med metoden "Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie" tillhandahålls av Billie. Supporten kan nås under vanlig kontorstid (måndag till fredag, 9.00 till 17.00, exklusive helgdagar i Berlin) på help.billie.io.

ångerrätt

Vid köp av varor har du som kund en lagstadgad 14 dagars ångerrätt, som gäller från det att du tagit emot varan som du har beställt. När du ångrar dig, skriver du ett mejl till mig till [email protected] . I mejlet ska ditt namn, din adress, mailadress, ordernumret och vilka varor du vill skicka tillbaka tydligt framgå. Du står som sagt för returkostnaden, leverans och skick på produkterna vid retur. Därför behöver du packa varan på det sätt den var packad när den kom till dig. Vid mindre beställningar använder jag mig av ehandelspåsar av återvunnen plast, med en returremsa, färdig för dig att kunna använda. Om varan skulle vara i sämre skick än den var när jag skickade den till dig, förbehåller jag mig rätten att kunna dra av en kostnad motsvarande värdeminskningen, jämfört med varans ursprungliga värde.

skador under leveransen, reklamation och klagomål

Jag ser förstås till att de varor jag skickar till dig är hela. Skulle skador ha uppstått under frakten, åtar jag mig att åtgärda felet i samråd med dig, helt enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Jag står för returfrakten vid godkända reklamationer. Jag förbehåller mig rätten att neka en reklamation, om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer jag riktlinjerna i enlighet med Allmänna Reklamationsnämnden. 

Jag accepterar inte returer där små och enstaka pigmentbortfall syns på den textila produkten. De produkter du kan hitta i min butik är i huvudsak tillverkade av bomull. Det medför att tyget i sig kan ha enstaka (pytte-) små bomullsdelar eller någon "noppra" på sig, som gör att pigmentet inte når fram till själva tyget eller leder till någon liten ojämnhet i trycket. Skulle tygerna eller mina andra textila produkter ha missprydande skador eller defekter, hanterar jag det med mina tryckerier innan de når dig. De produkter jag skickar till dig har jag synat noggrant. Har jag missat, skicka en bild till mig så gör jag en välvillig men rimlig bedömning utifrån det du just läst.

ansvarsbegränsning

Jag tar inget ansvar för försening eller fel till följd av omständigheter utanför mitt rådande.(force majeure) Dessa omständigheter kan till exempel vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. 

märkning av mina textila produkter

Jag märker mina kuddfodral i enlighet med fiberförordningen, även kallad textilförordningen. Förordningen syftar till att säkerställa att EU:s konsumenter får korrekt och enhetlig information och att EU:s kläd- och textilmarknad fungerar smidigt. Innehållet i övriga textilier redogörs för under respektive produkt. Med undantag för återvunna textilier som jag använder som foder i till exempel necessärerna, eller vilket material jag använder som skydd i glasögon- och laptopfodral.

om cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte, få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. En cookie är en liten textfil som webbplatsen som du besöker, begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information hittar man på Post- och telestyrelsens hemsida. 

personuppgifter

Genom att handla hos mig, accepterar du min dataskyddspolicy och min behandling av dina personuppgifter. Jag värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt, för att kunna behandla din beställning. Jag säljer inte eller vidarebefordrar dina uppgifter till tredje part utan rättslig grund. 

gdpr, general data protection regulation

*Enligt GDPR är en personuppgift all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysiskt person. *För att kunna hantera din beställning och svara på frågor relaterade till din order, lagrar jag ditt för- och efternamn, adress, telefonnummer och e-postadress, ip-adress och köphistorik. *Dina uppgifter lagras så länge jag har rättslig grund för att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse, enligt till exempel bokföringslagen. *I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Jag kommer inte använda uppgifterna till att göra direktreklam till dig som privatperson. All marknadsföring av mitt företag sköter jag här i webbshopen eller på sociala medier. *Vid genomförande av köp delas information med min betalleverantör, Klarna. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna från bedrägeri. *För att kunna leverera din beställning och slutföra vårt avtal, måste jag dela viss information med det fraktbolag jag har slutit avtal med, PostNord. Det som delas är förnamn, efternamn och adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller telefonnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. *Du har rätt att få utdrag av all information som jag har om dig, det levereras i så fall elektroniskt i ett läsbart format.*Du har rätt att be mig om att uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig. *Du kan närsomhelst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att jag ska kunna uppfylla en rättslig förpliktelse, till exempel enligt bokföringslagen. *Ulrika Nilheimer DESIGN är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbshopen och ser till att reglerna efterföljs. *Jag använder mig av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. Jag använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg. *Jag förbehåller mig rätten att närsomhelst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer i så fall att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen. *I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd mellan företaget Ulrika Nilheimer DESIGN och dig som kund, kan du som kund vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige, kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr. Vid eventuell tvist följer jag beslut från Allmänna reklamationsnämnden eller motsvarande tvistlösningsorgan. *Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.