om företaget
Företaget Ulrika Nilheimer DESIGN finns där jag bor, på Hölbacken 6, 139 71 i Stavsnäs i Stockholms skärgård. Jag driver mitt enskilda företag på deltid, men det är viktigt för mig att det ska kännas lätt att få kontakt och att handla av mig. Mitt organisationsnummer är SE651120892501.
Vill du komma i kontakt med mig, gör du den på bästa sätt genom att mejla [email protected]. Jag återkopplar så snart jag bara kan.
På sociala medier kan du hålla dig uppdaterad om vad jag har för mig, vilka nya mönster och produkter jag lanserar och var jag kan tänkas att dyka upp rent fysiskt. Jag gillar att skriva och berätta där och har valt att inte ha något särskilt nyhetsbrev. Har du någon fråga är du mer än välkommen att kontakta mig, antingen via mejl eller genom mina kanaler på Facebook och Instagram. Båda kontona heter Ulrika Nilheimer DESIGN.
allergi mot hund?
Här vill jag uppmärksamma dig på att jag jobbar i hemmet, det är här jag ritar och syr. I mitt hem finns också en hund. Mina tyger och färdigsydda produkter hålls avskilda från hunden, men lider du eller någon som ska komma i kontakt med mina produkter av hundallergi, får du själv bedöma riskerna med ditt köp utifrån graden av allergi. Med det sagt har jag stor respekt för allergier och det präglar hur jag förvarar de produkter jag säljer här.
beställningar och priser
När du genomfört din beställning, skickas en orderbekräftelse till din e-post adress. I bekräftelsen ska du finna alla uppgifter om produkterna, pris, fakturerings- och leveransadress. Om något inte skulle stämma, skriv till mig via mejl så snart du bara kan. Frakten är fri vid beställningar över 500 kronor. Vid alla beställningar därunder, tillkommer en fraktavgift på 59 kronor. Av det enkla skälet att på så sätt, förhoppningsvis kunna undvika slentrianmässig shopping med ständiga returer som följd. Ett växande och tråkigt fenomen har jag förstått, inte minst ur miljösynpunkt. Alla priser anges i SEK och är inklusive moms 25 %. Jag förbehåller mig rätten att höja mina priser, utifrån hur mina egna kostnader utvecklas över tid.
leverans
Jag skickar din beställning av varor jag har hemma i lager så snart jag kan, inom 1-2 dagar om jag inte informerar dig om något annat. Beställningar lagda under helgen, skickas påföljande vardag. Observera att andra rutiner gäller tygerna! Tycker du att leveransen dröjer, skriv till mig så ser jag vad jag kan göra, genom att till exempel försöka spåra försändelsen genom PostNord.
lager, tyger och väntetider
För mig är miljöaspekten viktig i mitt företagande och en förutsättning för att starta upp den här verksamheten överhuvudtaget. Och jag har valt att starta försiktigt, utan att riskera överproduktion, som vår planet sannerligen inte behöver! Därför har jag heller inga stora lager.
När det gäller tyger tycker jag att du som är intresserad, snarast skriver några rader till mig, så skickar jag de tygsorter jag har som prover. Det kostar ingenting, det är istället mitt sätt att försöka överbrygga de hinder som e-handel utgör när man bara ser produkten på bild. Om du tänker dig att göra en större beställning, men känner dig osäker på färger och mönstrets uttryck på det specifika tyget, skriv till mig så ordnar vi med en "fat quarter" ca 50 x 50 cm, till en kostnad av 150 kr plus porto. Då sker din betalning till mitt företags swishnummer.
Tygerna trycks "on demand", efter beställning alltså. Jag vill se hur efterfrågan ser ut, men jag tänker mig att beställa tygerna en viss veckodag för att komprimera beställningen, sänka fraktkostnaderna och skona vår planet från onödiga frakter och utsläpp. Därefter kan det ta upp till 14 dagar innan tygerna kommit fram till mig och jag kan förpacka just din beställning för frakt till dig. Jag hoppas att du inte har mer bråttom än så. Så går det förstås alltid att skriva direkt till mig via mejl eller i direktmeddelande på Facebook eller Instagram. Kanske har jag något hemma av mönstret på tyget just du efterfrågar.
returkostnader och frakt av ny vara till dig
Om du av någon anledning vill skicka tillbaka delar av eller hela din beställning, bekostar du frakten själv. Vill du ha en annan vara istället, står jag för kostnaden för att frakta den till dig.
produktinformation och färgåtergivning
Jag försöker beskriva mina produkter så exakt jag kan, både i text och i bild. (foto: min man Johan Nilheimer) Då exempelvis kuddfodralen är sydd av mänsklig hand, är måtten inte alltid helt exakta. Men är enligt de mått jag beskriver intill. Färgåtergivningen kan också vara ett lite knepigt kapitel och kan variera utifrån bildskärmar, fotokvalitet och upplösning. Min man som fotar, gör det enligt konstens alla regler och de bilder vi väljer att använda som produktbilder, anser vi motsvarar den fysiska varan. Skulle du tycka att det blev "uppåt väggarna" och inte som du förväntade dig, kan du naturligtvis returnera varan till mig. Det bästa utifrån ett miljö- och hållbarhetsperspektiv, är förstås om du först beställer ett tygprov av det tyg och i det mönster du är intresserad av. Om du känner dig osäker alltså.
ångerrätt
Vid köp av varor har du som kund en lagstadgad 14 dagars ångerrätt, som gäller från det att du tagit emot varan som du har beställt. När du ångrar dig, skriver du ett mejl till mig till [email protected] . I mejlet ska ditt namn, din adress, mailadress, ordernumret och vilka varor du vill skicka tillbaka tydligt framgå. Du står som sagt för returkostnaden, leverans och skick på produkterna vid retur. Därför behöver du packa varan på det sätt den var packad när den kom till dig. Vid mindre beställningar använder jag mig av ehandelspåsar av återvunnen plast, med en returremsa, färdig för dig att kunna använda. Om varan skulle vara i sämre skick än den var när jag skickade den till dig, förbehåller jag mig rätten att kunna dra av en kostnad motsvarande värdeminskningen, jämfört med varans ursprungliga värde.
skador under leveransen, reklamation och klagomål
Jag ser förstås till att de varor jag skickar till dig är hela. Skulle skador ha uppstått under frakten, åtar jag mig att åtgärda felet i samråd med dig, helt enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Jag står för returfrakten vid godkända reklamationer. Jag förbehåller mig rätten att neka en reklamation, om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer jag riktlinjerna i enlighet med Allmänna Reklamationsnämnden.
ansvarsbegränsning
Jag tar inget ansvar för försening eller fel till följd av omständigheter utanför mitt rådande.(force majeure) Dessa omständigheter kan till exempel vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Naturskyddsföreningen
Oavsett vilken summa du handlar för och oavsett om du handlar här eller direkt av mig, kommer jag i år att skänka 13 kronor från varje köp till Naturskyddsföreningen. Där lär jag mig en hel del, inte minst om textilier ur ett miljöperspektiv.
märkning av mina textila produkter
Jag märker mina kuddfodral i enlighet med fiberförordningen, även kallad textilförordningen. Förordningen syftar till att säkerställa att EU:s konsumenter får korrekt och enhetlig information och att EU:s kläd- och textilmarknad fungerar smidigt.
om cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte, få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. En cookie är en liten textfil som webbplatsen som du besöker, begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information hittar man på Post- och telestyrelsens hemsida.
personuppgifter
Genom att handla hos mig, accepterar du min dataskyddspolicy och min behandling av dina personuppgifter. Jag värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt, för att kunna behandla din beställning. Jag säljer inte eller vidarebefordrar dina uppgifter till tredje part utan rättslig grund.
gdpr, general data protection regulation
*Enligt GDPR är en personuppgift all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysiskt person. *För att kunna hantera din beställning och svara på frågor relaterade till din order, lagrar jag ditt för- och efternamn, adress, telefonnummer och e-postadress, ip-adress och köphistorik. *Dina uppgifter lagras så länge jag har rättslig grund för att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse, enligt till exempel bokföringslagen. *I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Jag kommer inte använda uppgifterna till att göra direktreklam till dig som privatperson. All marknadsföring av mitt företag sköter jag här i webbshopen eller på sociala medier. *Vid genomförande av köp delas information med min betalleverantör, Klarna. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna från bedrägeri. *För att kunna leverera din beställning och slutföra vårt avtal, måste jag dela viss information med det fraktbolag jag har slutit avtal med, PostNord. Det som delas är förnamn, efternamn och adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller telefonnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. *Du har rätt att få utdrag av all information som jag har om dig, det levereras i så fall elektroniskt i ett läsbart format.*Du har rätt att be mig om att uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig. *Du kan närsomhelst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att jag ska kunna uppfylla en rättslig förpliktelse, till exempel enligt bokföringslagen. *Ulrika Nilheimer DESIGN är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbshopen och ser till att reglerna efterföljs. *Jag använder mig av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. Jag använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg. *Jag förbehåller mig rätten att närsomhelst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer i så fall att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen. *I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd mellan företaget Ulrika Nilheimer DESIGN och dig som kund, kan du som kund vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige, kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr. Vid eventuell tvist följer jag beslut från Allmänna reklamationsnämnden eller motsvarande tvistlösningsorgan. *Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.